Page 12 - Schoolreglement OV3 2021-2022
P. 12
2. Onze school als opvoedings- en leefgemeenschap
2.1 Inschrijvingsprocedure: intake
Bij de inschrijving van een leerling vinden wij het belangrijk dat er een goede
beginsituatie kan worden bepaald zodat wij samen met het klassenteam onze
werking zo goed mogelijk kunnen afstemmen op de noden en vragen van de
leerlingen zelf en hun ouders.
Dit betekent dat de orthopedagoge, de opvoeder en de directeur bij een eerste
aanmelding een gesprek voeren met de jongere en zijn/haar ouders, om hun
perspectief en vragen te beluisteren.
De orthopedagoge neemt, met de toestemming van de ouders, vervolgens ook
contact met de vorige school om hun beeldvorming en handelingsplanning op te
nemen (vb. therapie als kine, logo, psychotherapie, GOK-begeleiding, niveau van
taal, rekenen, BGV, initiatieven op niveau van de klas(groep), specifieke
ontwikkelings- en/of leerstoornissen, sociale situatie enz.).
Vervolgens wordt een klassenraad georganiseerd waar de beginsituatie en de
afstemming vertaald in initiatieven, samen met het klassenteam worden bepaald.
Deze voorbereiding zorgt voor een optimale en kwaliteitsvolle aanpak voor de
jongere waarbij inspraak en betrokkenheid van meerdere betrokkenen (vb.
afstemming vragen jongere/ouders met aanbod school) in rekening worden
gebracht.
Volgend op de intake wordt na een bepaalde periode (ongeveer na
1 tot 2 maanden), een korte evaluatie gehouden om onze werking te bespreken,
nieuwe initiatieven te bepalen, reeds genomen initiatieven, indien nodig, bij te
sturen (cfr. handelingsgericht werken). Dit wordt gecommuniceerd naar de
jongere en zijn/haar ouders als een vorm van feedback.
Voor een duale opleiding moet een leerling zich onderwerpen aan screening,
intakegesprek(ken) en trajectbegeleiding. Bij het niet-sluiten van een overeenkomst
binnen de vastgelegde termijn zal dit leiden tot een verplichte vroegtijdige beëindiging
van de opleiding.
Het is mogelijk dat er een afwijking kan zijn van de schoolvakantie.
2.2 Administratief dossier
De school verwerkt digitaal de persoonsgegevens van alle ingeschreven
leerlingen. Dit is nodig om de leerlingenadministratie en de leerlingenbegeleiding
efficiënt te organiseren. Om gepast te kunnen optreden bij risicosituaties,
verwerkt de school ook gegevens betreffende de gezondheidstoestand van
sommige leerlingen, maar dit gebeurt enkel met de schriftelijke toestemming van
de leerlingen of hun ouders. De privacywet geeft je het recht te weten welke
gegevens de school over jou verwerkt en het recht deze gegevens te laten
verbeteren als ze fout zijn of ze te laten verwijderen als ze niet ter zake zijn.
Om het administratief dossier in orde te maken vragen we je de volgende
documenten binnen te brengen:
• verslag afgeleverd door het CLB
12 3DA705-WERuitgebreid reglme